verslag 8 - Reisverslag uit Batavia, Indonesië van Piet Helm - WaarBenJij.nu verslag 8 - Reisverslag uit Batavia, Indonesië van Piet Helm - WaarBenJij.nu

verslag 8

Door: anneke, piet, gerrit

Blijf op de hoogte en volg Piet

19 April 2012 | Indonesië, Batavia

17 April
Om 8.00 uur vertrek uit Ruteng nog even gekeken hoe de zusters leven in het klooster, om 6.00 uur werden we gewekt door gezang. We zochten voor het ontbijt de ruimte en kwamen terecht in de omgeving waar de zusters leven, dit is niet slecht : mooie ruimtes met een binnentuin. De zusters zijn allemaal aan het werk, het tuinpad boenen, de bladeren van de planten afnemen, kamers schoonmaken, ontbijt verzorgen, tuin verzorgen er staat geen grassprietje scheef. Na het ontbijt hebben wij met een lokale gids een mooie wandeling langs de rijstvelden gemaakt, Eliane stapte mis, of de gids trok haar in de rivier, en haar schoenen en sokken werden drijfnat, maar dat was niet erg want het is toch warm en het droogt snel. Daarna weer een paar uur in de auto over hobbelige wegen met als tussenstop spinnenweb. Wij wisten niet wat we moeten verwachten, maar we liepen de berg op en daar zagen we het : de rijstvelden waren zo geplant dat het lijkt op een spinnenweb. Mooi gezicht.
Om een uur of 16.00 kwamen we aan bij ons hotel Puri Sari in Labuan Bajo. Mooie kamers.
18 April om 9.00 uur vertrek naar de haven van Labuan Bajo om daar de boot te nemen naar Rinca & Komodo. Het was ongeveer 2 uur varen naar Rinca, daar hebben wij een wandeling gemaakt van 2,5 uur in het park. Direct hebben wij al verschillende varanen gezien, grote beesten indrukwekkend en voor de dames wel een beetje angstig. Onder het lopen de wilde kalkoen, apen en de wilde zwijnen tegen gekomen. We hebben de wilde buffalo niet gezien. Ik denk dat we wel mooie foto’s hebben genomen. Daarna weer terug op de boot heeft de kok een lekkere lunch gemaakt, ondertussen hebben we een klein uurtje gevaren, om weer met een klein bootje naar een eiland te gaan om te snorkelen, geweldige mooie vissen en koraal gezien. Toen we terug kwamen bij de boot krijgen we te horen dat de boot pech had met de waterkoeling, dus er moest een nieuwe boot komen, dit duurde ongeveer 2 uur, dus alle spullen weer overgezet waarna de kok aan het werk ging om een heerlijke maaltijd te maken. Met de nieuwe boot nog zo’n anderhalf uur gevaren.Om 9 uur zijn we naar bed gegaan. Deze boot die drie hutten, elk ingericht met bedden voor zes personen, aan boord had, hadden we voor onszelf.
19 April.
Om 6.00 uur weer wakker en daarna ontbijt. Een klein stukje varen en we waren bij Komodo-eiland, waar we om 7.00 uur de wandeling begonnen. Ook hier hebben we een aantal komodovaranen gezien, die imposant genoemd kunnen worden. De gids van het natuurpark heeft een stok bij zich waar aan het eind ervan een vork zit. Hiermee kan hij agressief geworden varanen van zich (en ons) af kan houden. We moeten bij hem in de buurt blijven. Onderweg nog een wilde haan en een wild zwijn en reeen tegengekomen, dit park heeft meer vogels, geen buffelo en geen apen. De wandeling duurde ongeveer 2 uur. Daarna weer terug naar de boot waar we weer verder zijn gevaren naar een eiland waar we weer konden gaan snorkelen, wat we hier zagen was wel zo mooi, grote vissen, grote zeeanemonen en prachtig mooi koraal. Om 12.00 uur krijgen we een lunch met verse red snapper, inktvis in een jasje, groente, foe Yong hay , spaghetti en rijst. Na de lunch hebben we de boot opgehaald die we gisteren hebben verlaten, de bemanning kon deze dus nog niet maken, en wij hebben de boot op sleeptouw meegenomen naar de haven, maar onderweg hebben we nogmaals gestopt om te snorkelen, deze plek viel een beetje tegen na alles wat we al gezien hadden. Om ongeveer 15.30 uur waren we weer in de haven terug en daarna lekker naar ons hotel waar we in het zwembad nog even lekker hebben gezwommen.
Groet