Agra - Reisverslag uit Agra, India van Piet Helm - WaarBenJij.nu Agra - Reisverslag uit Agra, India van Piet Helm - WaarBenJij.nu

Agra

Door: anneke

Blijf op de hoogte en volg Piet

28 September 2014 | India, Agra

26 september. Vandaag vertrokken uit Jaipur, de verschrikkelijk drukke stad richting Agra. Onderweg bezoeken we Fatehpur Sikri. Fatehpur Sikri werd ongeveer rond 1570 gebouwd door Mogul Akhbar op de top van een rotsige berg 40 km ten zuidwesten van Agra. De stad is gebouwd tussen 1569 en 1585 vanwege de bewondering van de keizer voor de lokale moslimheilige sjeik Salim Christi. Al kan de verhuizing uit Agra ook te maken hebben gehad met het feit dat Akbar de mensenmassa's een beetje zat was en een nieuwe hoofdstad wilde bouwen, die paste bij zijn keizerlijke macht. Maar de periode dat Fatehpur Sikri de voornaamste stad van het mogulrijk was duurde maar kort. De redenen voor het verlaten van de stad zijn nooit opgehelderd. De theorie bestaat dat de watervoorziening van de stad onvoldoende was om de bevolking te onderhouden.
Na de lunch zijn we naar het fort van an Agra gegaan. Het fort is gebouwd met rode zandstenen.
27 september. Vandaag om 5.00 uur opgestaan en om half zes vertrokken naar het magnifieke Taj Mahal, ook wel beschreven als 'een traan op het gezicht van de eeuwigheid'. Het is ongetwijfeld het hoogtepunt van de mogularchitectuur. Hoewel het ontwerp duidelijk Islamitisch is, en het Paradijs voorstelt, is het vooral een eerbetoon aan de romantische liefde.
Terug naar ons hotel hebben wij ontbeten en om half twaalf op weg naar het station voor de sneltrein van Agra naar Jhansi. Aansluitend de transfer, van 178 km dat duurde ongeveer 4 uur, naar ons hotel.