verslag7 - Reisverslag uit Bajawa, Indonesië van Piet Helm - WaarBenJij.nu verslag7 - Reisverslag uit Bajawa, Indonesië van Piet Helm - WaarBenJij.nu

verslag7

Door: anneke, piet, gerrit

Blijf op de hoogte en volg Piet

15 April 2012 | Indonesië, Bajawa

Na enkele dagen geen gebruik te hebben kunnen maken van internet hier onze nieuwe belevenissen
10 april
Vandaag om 5.30 uur vertrokken uit ons prachtige resort. Eerst een half uur over een verschrikkelijke hobbelweg terug naar de doorgaande weg en daarvandaan nog ruim een uur rijden naar de ferry die ons naar Bali bracht. De boottocht duurde ook ruim een uur, het tijdverschil Java Bali is ook 1 uur, dus met Nederland nu 6 uur tijdsverschil. Om 16.00 uur aangekomen bij ons resort in de buurt van Kuta, en onderweg hebben we nog een lunch gebruikt. Deze was verschrikkelijk, vissoep, stokje sate van vis en witte rijst, de soep was very spicy en de vis was niet lekker, dus wij hebben er niet veel van gegeten. Aangekomen in ons resort zijn wij heerlijk gaan zwemmen, dat hadden we zeker verdiend na een drukke week. Van onze Agus, de chauffeur, hebben we afscheid genomen. Hij heeft ons gebracht waar we wilden gaan en deed dat vanaf Yogjakarta tot ons resort in Tuban, vlak bij Kuta. Voor hem begon de terugreis naar huis (Bandung op Java een reis van zo’n 35 uur, wij benijden hem niet).
11 april
We zitten op dit moment op het vliegveld van Denpasar. Na enige herpakkingen van onze bagage (de koffers en tassen waren te zwaar dus moesten we er wat spullen uithalen die we dan weer in onze handbagage gestopt hebben : een zinvolle actie?) zijn we ingecheckt voor onze vlucht naar Maumere op het eiland Flores. Een vlucht van zo’n twee uur.
Aangekomen op Flores, Maumere. Onze chauffeur gevonden die ons zal brengen naar ons hotel in de buurt van Maumere. Daar aangekomen bleek ons onderkomen een eenvoudig doch luxe bungalow te zijn direct aan het strand. Een prachtige plek. Voorafgaand aan de avondmaaltijd hebben we op het strand een bintang (bier) genuttigd. Dit bleek niet geheel zonder risico. Achter Gerrit was er plotseling een inslag in het zand van een cocosnoot die van zo’n meter of vijf hoog uit de klapperboom viel. Voor de avondmaaltijd waren wij aangewezen op hetgeen werd aangeboden in het restaurant van de accommodatie. Dit was geen straf. Zo aan zee is het vaak vis wat op het menu staat. Ook in dit buffet was het ruimschoots opgenomen. ’s Avonds hebben we bij een van onze bungalows die cocosnoot nog gedemonteerd en onschadelijk gemaakt. Verser kan het niet.
12 april
Het ontbijt op het strand was eenvoudig doch goed. Rond 8:30 zijn we begonnen met het vervolg van onze reis met een nieuwe gids, een nieuwe chauffeur en een andere auto. We rijden naar Moni en bezoeken onderweg nog een katholiek kerkje (85% van de bevolking is hier katholiek) en een plaatsje waar vrouwen ikat geweven doeken en shawls e.d verkopen. Ook bezoeken we een dorpje met traditionele huizen op palen. Rond vier uur zijn we aangekomen in onze ecolodge. Een wederom heel aardige bungalow midden in een rijke natuur.

13 april,
Vandaag weer eens vroeg uit de veren (04.00 h) omdat wij de zonsopgang bij de Kelimutu vulkaan gaan bewonderen. Deze vulkaan heeft drie kratermeren die elk een andere kleur hebben, de lokale bevolking gelooft dat er een meer is voor de goede, de slechte en de oude mensen, Piet denkt dat er vele vrienden in een van de meren terecht zullen komen. Na een autorit, wandeling bergop en weer wat trappen komen wij boven op de vulkaan en genieten van de wonderen van de natuur. Terug bij de auto dalen wij een stukje af en wandelen dan bergaf door akkers en een dorpje waar de bevolking nog zeer eenvoudig leeft. Verder lopend komen wij bij een waterval met een eng bamboo bruggetje, wij komen er alle vier zonder in het water te storten over. Om 8 uur zijn wij terug bij de ecolodge, tijd om te ontbijten en in te pakken, waarna wij op weg gaan naar Riung. De route is mooi, door een bergachtig landschap. Wij stoppen nog bij een markt om fruit te kopen. Het laatste stuk van de route is de weg erg slecht, en de rit duurde dan ook wat langer dan de geplande 5 uur.
14 april,
Na een nacht in het eenvoudige oud-kloosteronderkomen (wij hebben geen nonnen gezien) wandelen wij om 8.30h naar de haven en stappen aan boord van een traditionele boot om een dagje te gaan snorkelen bij 2 van de 17 eilandjes die hier voor de kust liggen. Als eerste stopt de boot bij een mangrove waar de bomen vol hangen met vliegende honden (enorme vleermuizen) na wat kreten van de bemanning fladderen de beestjes af en aan, een fantastisch gezicht om de transparante dieren te zien vliegen. Wij proberen foto’s te maken wat niet meevalt. Aangekomen bij het eerste eiland gaan wij snorkelen op 2 verschillende plaatsen, het koraal is mooi en er is een enorme variëteit van vissen dus genieten wij allemaal van dat moois. Intussen begint de bemanning met de BBQ van cocosnootschillen om baracuda en red snapper te grillen. Het wordt een lunch om niet te vergeten. Daarna varen wij naar het tweede eiland om nogmaals onze hoofden onder water te steken. Wederom zeer fraai, maar door de dropoff die hier is zijn er ook wat grotere vissen. Om 1600h zijn wij weer terug in de haven met een rood verbrande achterzijde. Gelukkig hebben wij aftersun bij ons. De dag sluiten wij af in de warung vlak bij het hotel waar een grouper voor ons wordt gegrild en de bintang koud is. Morgen vertrekken wij pas om 900h, kunnen wij weer eens uitslapen.
15 april
Vandaag gaan we naar Bajawa en stoppen onderweg in Soa. We hebben allemaal last van onze achterbenen en rug doordat de verbranding bij het snorkelen. Het is weer een verschrikkelijke weg, met allemaal kuilen en de auto moet regelmatig de zijkant van de weg opzoeken om deze kuilen te vermijden. In Soa hebben we een stop gehad en daar hebben we een natural hot spring bezocht. Erg warm en het deed ook wel pijn aan de verbrande delen. Nadat we weg zijn gegaan zijn we naar Bajawa gereden, deze weg was redelijk goed. Dit plaatsje ligt in de bergen het is dus wat koeler dan gisteren (gisteren ong. 35-40 graden). We hebben eerst nog een lunch gebruikt voordat we naar ons hotel gingen. Het hotel Happy Happy wordt gerund door Nederlanders, eenvoudig maar goed. In de middag zijn we even het plaatsje gaan bezoeken, daar was een lokale markt en we hebben daar weer wat fruit gekocht. We blijven hier maar 1 nacht .
Groet Gerrit, Eliane, Piet en Anneke

• 15 April 2012 - 14:43

Anneke En Leo:

Fijn, dat we weer een verslag te lezen hebben, waarin jullie jullie belevenissen beschrijven en te horen dat alles goed gaat. Wat een prachtige en bijzondere foto van die vliegende hond. Nog veel fijne dagen en groeten van ons.

• 16 April 2012 - 06:18

Chantal:

Leuk om weer een vakantieverslag te lezen en te horen dat het goed met jullie gaat. Ziet er geweldig uit hoor op de foto's. Zalig! Veel plezier nog en groetjes,
    Chantal