Bangkok, Sydney en Melbourne - Reisverslag uit Melbourne, Australië van Piet Helm - WaarBenJij.nu Bangkok, Sydney en Melbourne - Reisverslag uit Melbourne, Australië van Piet Helm - WaarBenJij.nu

Bangkok, Sydney en Melbourne

Door: anneke

Blijf op de hoogte en volg Piet

08 Februari 2010 | Australië, Melbourne

Nou wij zijn donderdag 28 januari om 19:30u vertrokken uit Amsterdam in London ongeveer dezelfde tijd aangekomen. (vanwege tijdsverschil). Uit London weer weg om ongeveer 22:00u. De volgende dag om 16:u aangekomen in Bangkok. Vandaar met de shuttle bus naar ons hotel. Hotel Royal aan de ratchadamnoen 2 kenden we al van een eerdere rei s 9 jaar geleden. Het was een aangenaam weerzien. Wij waren daar zo rond 19:u. Die vrijdag hebben we niet veel meer gedaan dan een paar excursies boeken vanuit het hotel en een restaurantje bezocht om wat te eten. De volgende dag zijn we vanuit het hotel met een taxi een aantal bezienswaardigheden gaan bezoeken, zoals de marble temple en de golden mountain, boeddhistische cultuuruitingen. Verder zijn we met onze taxi naar een soort aanlegplaats voor longtailboten gegaan en vandaaruit hebben we met zo’n (zwaar gemotoriseerde) boot een tocht gemaakt door de klongs. Het riep herinneringen op van zo’n 9 jaar geleden. Leuk om te doen. De boottocht eindigt in de buurt van het Royal Palace, op loopafstand van ons ( Royal) hotel. In de avond hebben we wat rondgelopen in de marktstraten en daar wat gegeten. Voor zondag hadden we een trip geregeld (ook vanuit het hotel ) naar de floating market . Vanaf 9:u een uur rijden. Het was de moeite waard. Een zeer dynamisch en kleurrijk geheel. Rond 13:30u waren we weer terug in het hotel. Daar hebben we die middag verder grotendeels vertoefd in het zwembad van het hotel. (alle dagen in Bangkok was het prachtig weer met een temperatuur van rond 32 graden). Maandag 1 februari zouden we het Royal Palace gaan bezoeken. Onderweg daarheen werden we aangesproken door een man, die zag dat wij, toeristen wellicht op weg naar het Royal Palace, daar voor niets naar toe zouden gaan. Het bleek dat die dag een boeddhistische feestdag was en dat s’morgens het complex gesloten zou zijn vanwege biddende monniken uit de verre omgeving. S’middags zou het weer geopend zijn. De man was een leraar voor de monniken, hij en Piet hadden (afgezien van het monnikenaspect ) wat raakvlakken. Hij gaf ons een paar alternatieven om die ochtend te doen. Hij adviseerde een tuk tuk te nemen en deze bezienswaardigheden daarmee te bezoeken. Ook zei hij dat we geluk hadden omdat een Koninklijke sierraden fabriek die dag voor het laatst geopend was voor toeristen. Dit vindt maar een keer per jaar voor een week plaats. Wij gingen met een tuk tuk naar de eerste bezienswaardigheid. Een boeddhistische tempel. De tuk tuk chauffeur liep gedeeltelijk met ons mee (hij was verder de gehele ochtend voor ons beschikbaar). Nadat wij plaats hadden genomen in de geparkeerde tuk tuk meldde de chauffeur dat hij even naar de w.c moest. Hij bleef wel een aardig tijdje weg en wij raakten in gesprek met iemand die van origine een Thai is maar al verscheidene jaren in Amerika woont, maar jaarlijks terugkomt omdat zijn vader nog leeft en hij geld voor hem meeneemt. Hij vroeg ook aan ons hoe wij bij deze tempel zijn gekomen omdat deze tempel bij de toeristen niet bekend is. Hij was daar omdat zijn broer daar monnik is. Hij zei dat wij geluk hadden dat we de sierradenfactory konden bezoeken. Hij adviseerde ons om daar saffieren juwelen te kopen omdat je daar aardige winsten mee kan maken. Je kon daar per persoon 1 juweel kopen, daar krijg je dan echtheidscertificaten e.d bij. Je kan deze sieraden kopen zonder tax te betalen. De groothandellaren (bijvoorbeeld uit Nederland) kunnen er ook kopen maar dan moeten zij wel 200% tax betalen. Wij hebben ook een kleine aankoop gedaan en kregen daarna direct de beschikking over een chauffeur van de factory . Onze wachtende tuk tuk chauffeur hebben we een fooi gegeven en bedankt en we zijn verder gegaan met onze privéchauffeur. Die stond verder die dag geheel tot onze beschikking en ook de volgende dag. Dit betekende ook dat hij ons de volgende dag in de middag naar het vliegveld zou brengen. Met onze privé chauffeur hebben we nog wat rond getoerd. In de middag heeft hij ons naar het Royal Palace gebracht, en daarna naar de massage. De volgende dag hebben we met hem in de ochtend afgesproken. We zijn naar het moderne paleis van de koning gegaan en daar een expositie gezien van Koninklijke bezittingen, daarna nog naar een museum van een vorige koning (Rama de 5e). Tenslotte heeft mr Lee (onze chauffeur) ons naar het vliegveld gebracht (dinsdag 2 februari ) om 17:u begon onze vlucht uit Bangkok naar Sydney. Woensdag 3 februari om 6:00u in de ochtend zijn we aangekomen in Sydney. We hebben daar een auto opgehaald en zijn naar ons hotel gereden. Rond 12:30u hebben we Claire ontmoet bij de entree van het kinderziekenhuis.
De rest is hierboven te lezen. Een kanttekening van Piet is dat het autorijden (links van de weg en een automaat versnelling) best inspannend is.
Inmiddels zijn we in Melbourne aangekomen. Na een vlucht op maandag 8 februari om 10:30u. Vijf kwartier vliegen, In Melbourne hebben we een tour gemaakt met de toeristische rondtoer bus en hebben we gewandeld in de botanische tuin.

Groetjes en tot de volgende keer.

• 08 Februari 2010 - 14:57

Reggie:

Hallo Piet en Anneke,

was van plan om jullie na het weekend te bellen, maar stel dat nog wel even uit. Geniet ervan en Piet ik hoor wel hoe goed je op de didge blaast als jullie terug zijn.

Groetjes van ons.

• 08 Februari 2010 - 18:39

Yvon:

hier is het weer opnieuw koud! geniet van de warmte!